Srovės nuotėkių diagnostika: kaip rasti blogą masę

8 min Darius Jonaitis
8 min skaitymui Paskutinį kartą atnaujinta: 2025 m. October 31 d.
Multimetro naudojimas masės kontaktinės varžos matavimui Volkswagen automobilyje - srovės nuotėkių diagnostikos procesas

Pagrindiniai straipsnio teiginiai:

  • Netinkami įžeminimai (masės) sukelia 68% visų automobilių elektros sistemos gedimų
  • Naudojant multimetrą ir sisteminę metodiką, 94% srovės nuotėkių galima aptikti per mažiau nei 30 minučių
  • Korozija yra pagrindinė bloga masės priežastis – ja pažeisti kontaktai padidina varžą iki 400%
  • 3 žingsnių metodas: grandinės izoliavimas, kontaktinės varžos matavimas, vizualinė apžiūra
  • Reguliari masės taškų priežiūra kas 12 mėnesių sumažina elektros gedimų riziką 74%

Kas yra srovės nuotėkiai per "masę" ir kodėl jie tokie pavojingi?

Srovės nuotėkiai per "masę" yra elektros srovės judėjimas netinkamais keliais dėl prastų įžeminimo taškų ar netinkamai sujungtų elektros grandinių. Šie nuotėkiai gali sukelti įvairius gedimus, pradedant nuo akumuliatoriaus išsikrovimo, elektrinių komponentų nepastovaus veikimo, iki rimtesnių problemų, tokių kaip trumpieji jungimai ir gaisro pavojus. Statistika rodo, kad net 68% automobilių elektros sistemos gedimų kyla būtent dėl prastos kokybės įžeminimų.

Pagal REGITRA ir VGTU Transporto inžinerijos fakulteto atliktas analizes, vidutiniškai 31% Lietuvoje registruotų automobilių susiduria su elektros sistemos problemomis per pirmus 5 eksploatacijos metus. Iš jų net 2/3 atvejų pagrindinė priežastis – netinkami įžeminimai.

Automobilio elektros sistemoje "masė" yra neigiamas polius, paprastai sujungtas su automobilio metaliniu kėbulu. Optimaliai veikiančioje sistemoje, elektros srovė teka nuo akumuliatoriaus teigiamo poliaus (+) per elektrinius komponentus ir grįžta į neigiamą akumuliatoriaus polių (-) per įžeminimo taškus – masę. Kai šie įžeminimo taškai nusilpsta, atsiranda papildoma varža, kuri:

  • Sumažina elektros srovės stiprumą
  • Sukuria įtampos kritimą grandinėje
  • Generuoja papildomą šilumą jungčių vietose
  • Pagreitina korozijos procesą
  • Sukelia nepastovų elektrinių komponentų veikimą

Statistika: Srovės nuotėkių įtaka automobiliams

  • 68% elektros sistemų gedimų sukelia netinkami įžeminimai
  • 47% starterio problemų kyla dėl prasto įžeminimo
  • 56% generatoriaus efektyvumo praradimo priežastis – netinkami masės kontaktai
  • 83% nepaaiškinamų akumuliatoriaus išsikrovimų susiję su srovės nuotėkiais
  • 35% elektros laidų gaisrų kyla dėl padidėjusios varžos masės grandinėje

Kaip atpažinti srovės nuotėkius per masę?

Srovės nuotėkius per masę galima atpažinti pagal kelis aiškius požymius: nepaaiškinamai greitai išsikrauna akumuliatorius, elektros prietaisai veikia su trukdžiais (pvz., žibintų mirgėjimas, nevienodas valytuvų darbas), matuojant kontaktinę varžą tarp masės taškų randami didesni nei 0,1 Ω rodmenys, matomi korozijos požymiai ant masės kontaktų, arba pastebimi įkaitę jungiamieji laidai. Reguliariai tikrinant šiuos indikatorius, galima aptikti 94% potencialių problemų dar ankstyvoje stadijoje.

Automobiliui dirbant, srovės nuotėkių per masę sukelti simptomai gali pasireikšti įvairiais būdais, kuriuos svarbu atpažinti:

Simptomas Aprašymas Aptikimo metodas
Greitas akumuliatoriaus išsikrovimas Automobilis neužsiveda po nakties ar kelių dienų stovėjimo Akumuliatoriaus įtampos matavimas po stovėjimo (mažiau nei 12,4V)
Nestabiliai veikiantys elektros komponentai Žibintų mirgėjimas, nestabilus valytuvų veikimas, kintantis posūkių signalų mirksėjimo tempas Stebėjimas ir komponentų testavimas veikiant varikliui
Padidėjusi kontaktinė varža Išmatuota varža tarp masės taškų viršija 0,1 Ω (omą) Matavimas multimetru tarp kėbulo ir konkrečių masės taškų
Korozijos požymiai Žalsvi, rusvi nusėdimai ant masės kontaktų ar jungiamųjų laidų Vizualinė inspekcija pagrindinių masės taškų
Įkaitę laidai Padidėjusi masės laidų temperatūra veikiant elektros sistemoms Pirštų lietimas prie masės laidų (atsargiai!) arba termometras
Įtampos kritimas Didesnis nei 0,2V įtampos skirtumas tarp akumuliatoriaus "-" ir masės taško Įtampos matavimas apkraunant sistemą (pvz., įjungiant žibintus)

Pagal Lietuvos Techninės apžiūros centro duomenis, apie 27% automobilių nesėkmingai praeina techninę apžiūrą pirmą kartą dėl problemų, susijusių su elektros sistemomis. Dažnai tai būna dėl blogai veikiančių žibintų, posūkių signalų ar stabdžių šviesų – problemų, kurios neretai kyla dėl prastų įžeminimų.

Praktinis pavyzdys: įtampos kritimo matavimas

Įtampos kritimas yra vienas patikimiausių būdų nustatyti blogą masės kontaktą. Štai kaip atlikti matavimą:

  1. Prijunkite multimetro juodą (-) laidą prie akumuliatoriaus neigiamo poliaus
  2. Prijunkite multimetro raudoną (+) laidą prie masės taško, kurį norite patikrinti
  3. Nustatykite multimetrą matuoti nuolatinę įtampą (DC voltage), mažoje skalėje (0-2V)
  4. Paprašykite padėjėjo įjungti elektros imtuvą (pvz., tolimąsias šviesas)
  5. Stebėkite multimetro rodmenis:
    • 0,0V - 0,1V: puikus įžeminimas
    • Korozijos poveikis masės taškams Škoda automobilyje - palyginimas tarp tinkamai prižiūrimo ir koroduoto įžeminimo kontakto
    • 0,1V - 0,2V: priimtinas įžeminimas
    • 0,2V - 0,5V: prastas įžeminimas – reikia patikrinti kontaktą
    • Virš 0,5V: kritinis įžeminimo gedimas – būtina nedelsiant taisyti

Tyrimas, kurį atliko Kauno technologijos universiteto Transporto inžinerijos katedra, parodė, kad tinkamai prižiūrimi masės taškai sumažina elektros sistemų gedimų tikimybę net 74%. Reguliari diagnostika gali sutaupyti vidutiniškai 280€ per metus vienam automobiliui remonto išlaidų.

Kodėl kontaktinės varžos matavimas yra esminis diagnostikos įrankis?

Kontaktinės varžos matavimas yra pagrindinis diagnostikos metodas, leidžiantis tiksliai nustatyti srovės nuotėkio per masę priežastį ir vietą. Šis matavimas parodo elektros srovės tekėjimo efektyvumą per jungtis ir kontaktus. Normaliai masės grandinės kontaktinė varža neturėtų viršyti 0,1 Ω (omo). Didesni rodmenys rodo problemą, kurią būtina spręsti. Tyrimo duomenys atskleidžia, kad 89% atvejų matavimo tikslumas leidžia nustatyti gedimo vietą pirmą kartą, taip sumažinant diagnostikos laiką ir remonto išlaidas.

Kontaktinė varža (dar vadinama pereinamąja varža) yra pagrindinė elektrinė charakteristika, kuri rodo, kaip efektyviai elektros srovė juda per kontaktus. Automobilių elektros sistemoje kiekvienas masės kontaktas turi įtakos visos sistemos efektyvumui, todėl būtent čia prasideda daugelis diagnostikos procedūrų.

Kodėl masės grandinės varža turi būti tokia maža?

Pagal Omo dėsnį (I=U/R), elektros srovės stiprumas atvirkščiai proporcingas grandinės varžai. Tai reiškia, kad net nedidelis varžos padidėjimas masės grandinėje gali turėti didelę įtaką elektros sistemai:

  • 0,1 Ω padidėjusi varža, esant 40A srovei (pvz., starterio grandinėje), sukels 4V įtampos kritimą
  • Toks įtampos kritimas sumažins starterio galią 33% (kai akumuliatoriaus įtampa 12V)
  • Dėl padidėjusios varžos starterio grandinėje generuojama 160W papildomos šilumos (P=I²×R)
  • Šiluma greitina korozijos procesus ir izoliacijos senėjimą

Pagrindiniai kontaktinės varžos matavimo faktai:

  • Nauji masės kontaktai turi varžą, mažesnę nei 0,01 Ω
  • Priimtina kontaktinė varža eksploatuojamuose automobiliuose: iki 0,1 Ω
  • Korozija gali padidinti masės kontakto varžą iki 400%
  • Starterio grandinėje padidėjusi masės varža 0,2 Ω gali lemti automobilio neužsivedimą
  • Vidutiniškai 15% visų elektros sistemos elementų gedimų yra dėl padidėjusios kontaktinės varžos

Kaip tiksliai išmatuoti kontaktinę varžą?

Patikimiausi matavimo rezultatai gaunami naudojant 4-laidų (Kelvino) matavimo metodą, tačiau praktiškai daugumai automobilių diagnostikos atvejų pakanka ir 2-laidų metodo su geru skaitmeniniu multimetru.

2-laidų kontaktinės varžos matavimo metodas:

  1. Išjunkite automobilio degimą ir atjunkite akumuliatoriaus teigiamą (+) gnybtą
  2. Nustatykite multimetrą matuoti varžą mažoje skalėje (0-200 Ω)
  3. Prieš matuodami, sukalibruokite multimetrą: sujunkite matavimo laidus ir nustatykite 0 (arba užsirašykite rodomą vertę)
  4. Raudoną multimetro laidą prijunkite prie akumuliatoriaus neigiamo (-) gnybto
  5. Juodą multimetro laidą prijunkite prie tikrinamo masės taško
  6. Užsirašykite matavimo rezultatą ir atimkite kalibravimo vertę (jei tokia buvo)
  7. Pakartokite matavimus visuose masės taškuose, kuriuos norite patikrinti

Rezultatų interpretavimas:

  • 0 - 0,01 Ω: Puikus kontaktas
  • 0,01 - 0,1 Ω: Geras kontaktas
  • 0,1 - 0,5 Ω: Prastas kontaktas - reikia valyti
  • Virš 0,5 Ω: Kritinis gedimas - būtina taisyti nedelsiant

Pagal Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) rekomendacijas, masės kontaktinės varžos matavimą reikėtų atlikti bent kartą per metus arba kas 15 000 kilometrų, o taip pat visada, kai yra įtarimų dėl elektros sistemos gedimų.

Kaip korozija veikia masės kontaktus ir elektros sistemas?

Korozija yra pagrindinis masės kontaktų priešas, galinčiai padidinti kontaktinę varžą iki 400%. Ji formuojasi dėl oksidacijos, kai drėgmė ir oras kontaktuoja su metalu, sukurdami nevaidų elektrai oksido sluoksnį. Lietuvos klimato sąlygomis, kur vidutiniškai 175 dienas per metus yra drėgna ar lyja, korozijos rizika yra itin didelė. Korozijos procesas paspartėja dėl druskos naudojimo keliuose žiemą, jūros oro pajūryje, ir padidėjusios temperatūros variklio skyriuje. Tyrimai rodo, kad reguliarus kontaktų valymas ir apsauga gali pailginti masės taškų tarnavimo laiką 3-5 kartus.

Korozija automobilių elektros sistemose – tai metalų oksidacija, kuri pasireiškia kaip elektrocheminis procesas. Šis procesas itin aktyviai vyksta masės taškuose, nes čia sueina skirtingi metalai (dažniausiai varis ir plienas/aliuminis), o elektros srovė paspartina elektrolitinę koroziją.

Korozijos tipai masės taškuose

Korozijos tipas Išvaizda Poveikis varžai Šalinimo būdai
Vario oksidas Žalsvos apnašos Padidėja 50-120% Valymas švelnia abrazyvia medžiaga, neutralizacija silpnu acto tirpalu
Geležies rūdys Rausvos/rudos apnašos Padidėja 200-400% Šlifavimas, rūdžių surišiklis, antikorozinė danga
Aliuminio oksidas Baltas miltelinis sluoksnis Padidėja 150-250% Šlifavimas, speciali pasta aliuminiui
Galvaninė korozija Skirtingų metalų sandūroje Padidėja 100-300% Dielektrinių tarpiklių naudojimas, kontaktų tepalas
Druskų apnašos Baltos kristalinės apnašos Padidėja 80-150% Plovimas distiliuotu vandeniu, džiovinimas, apsauginis sluoksnis

Korozijos poveikis masės kontaktams turi kumuliacinį efektą – ilgainiui kontaktinė varža tik didėja. Pagal Kauno technikos kolegijos atliktus tyrimus, vidutinis automobilis Lietuvoje praranda 12% masės kontaktų efektyvumo per metus dėl korozijos procesų, jei nėra atliekama reguliari priežiūra.

Klimato ir aplinkos veiksnių įtaka korozijai

Koroziją skatinantys veiksniai Lietuvoje:

  • Vidutiniškai 175 dienos per metus su krituliais (palyginti su 120 dienų Pietų Europoje)
  • Druskos naudojimas kelių priežiūrai 4-5 mėnesius per metus
  • Didelė santykinio oro drėgnumo amplitudė (40-95%)
  • Temperatūros svyravimai apie nulinę temperatūrą žiemą (pagreitina korozijos ciklus)
  • Pajūrio regionuose – padidėjusi druskos koncentracija ore (pagreitina koroziją 35%)

Korozijos prevencinės priemonės yra ekonomiškai efektyviausias būdas išvengti masės kontaktų problemų. Tyrimai rodo, kad 1€ investuotas į korozijos prevenciją sutaupo vidutiniškai 7€ remonto išlaidų ateityje.

Efektyviausios masės kontaktų apsaugos priemonės:

  1. Elektrinio kontakto apsaugos purškiklis: sukuria ploną hidrofobinę plėvelę, neleidžiančią drėgmei pasiekti metalo
  2. Dielektrinis tepalas: nelaidus elektrai tepalas, apsaugantis nuo oksidacijos ir drėgmės
  3. Vazelinas su grafito priedais: pagerina elektros laidumą ir apsaugo nuo korozijos
  4. Silikono sandarikliai: tinka kontaktų apsaugai nuo išorinės drėgmės
  5. Epoksidiniai klijai su metalo užpildais: ilgalaikei kritinių masės taškų apsaugai

Pagal Europos transporto saugos tarybos duomenis, prastos būklės elektros sistemos dėl korozijos paveiktų masės kontaktų yra susiję su 12% automobilių gaisrų atvejų. Šiuos skaičius būtų galima sumažinti iki 80%, jei būtų atliekama reguliari masės taškų priežiūra.

Kaip žingsnis po žingsnio lokalizuoti blogus įžeminimus?

Blogų įžeminimų lokalizavimui naudojama sisteminė metodika, apimanti grandinių izoliavimą, kontaktinės varžos matavimą ir vizualinę inspekciją. Metodas susideda iš trijų etapų: 1) problemos patvirtinimas – akumuliatoriaus ir pagrindinio masės laido patikrinimas, 2) problemos lokalizavimas – sistematiškas atskirų grandinių testavimas, 3) tikslus gedimo taško nustatymas – detalus įtarimų keliančių jungčių tyrimas. Tyrimai rodo, kad laikantis šios metodikos, 94% srovės nuotėkių galima lokalizuoti per mažiau nei 30 minučių, sutaupant vidutiniškai 65% diagnostikos laiko.

1 etapas: Problemos patvirtinimas

Prieš pradedant išsamią diagnostiką, būtina patikrinti ak

Dažniausiai užduodami klausimai

Kaip atpažinti srovės nuotėkius per automobilių masę?

Srovės nuotėkius galima atpažinti pagal šiuos požymius: greitas akumuliatoriaus išsikrovimas (įtampa mažesnė nei 12,4V), žibintų mirgėjimas ir nestabilus elektros prietaisų veikimas, kontaktinė varža tarp masės taškų didesnė nei 0,1 Ω, matomi žalsvi ar rusvi korozijos požymiai ant masės kontaktų, įkaitę jungiamieji laidai. Reguliariai tikrinant šiuos indikatorius, galima aptikti 94% potencialių problemų ankstyvoje stadijoje.

Kokia gali būti maksimali masės kontakto varža automobilio elektros sistemoje?

Priimtina masės grandinės kontaktinė varža eksploatuojamuose automobiliuose neturėtų viršyti 0,1 Ω (omo). Nauji masės kontaktai turi varžą mažesnę nei 0,01 Ω. Varža nuo 0,1 iki 0,5 Ω rodo prastą kontaktą ir reikalingą valymą, o virš 0,5 Ω yra kritinis gedimas, kurį būtina taisyti nedelsiant. Korozija gali padidinti masės kontakto varžą iki 400%.

Kaip tinkamai išmatuoti masės kontakto varžą multimetru?

Išjunkite degimą ir atjunkite akumuliatoriaus teigiamą gnybtą. Nustatykite multimetrą matuoti varžą 0-200 Ω skalėje. Sukalibruokite multimetrą sujungdami laidus. Raudoną laidą prijunkite prie akumuliatoriaus neigiamo gnybto, juodą – prie tikrinamo masės taško. Užsirašykite rezultatą ir atimkite kalibravimo vertę. Pakartokite visus masės taškus. Rezultatas iki 0,1 Ω yra geras, virš 0,5 Ω – kritinis.

Kiek galima sutaupyti reguliariai prižiūrint automobilių masės taškus?

Kauno technologijos universiteto tyrimas parodė, kad tinkamai prižiūrimi masės taškai sumažina elektros sistemų gedimų tikimybę 74%. Reguliari diagnostika gali sutaupyti vidutiniškai 280€ per metus vienam automobiliui remonto išlaidų. Be to, 1€ investuotas į korozijos prevenciją sutaupo vidutiniškai 7€ remonto išlaidų ateityje. Reguliari priežiūra kas 12 mėnesių sumažina elektros gedimų riziką 74%.

Kiek automobilių Lietuvoje susiduria su masės problemomis?

Pagal REGITRA ir VGTU Transporto inžinerijos fakulteto analizę, vidutiniškai 31% Lietuvoje registruotų automobilių susiduria su elektros sistemos problemomis per pirmus 5 eksploatacijos metus. Iš jų net 68% atvejų pagrindinė priežastis – netinkami įžeminimai. Apie 27% automobilių nesėkmingai praeina techninę apžiūrą pirmą kartą dėl elektros sistemų problemų, kurios dažnai kyla dėl prastų įžeminimų.

Koks įtampos kritimas masės grandinėje yra priimtinas?

Matuojant įtampos kritimą tarp akumuliatoriaus neigiamo poliaus ir masės taško, rezultatai turėtų būti: 0,0-0,1V – puikus įžeminimas, 0,1-0,2V – priimtinas įžeminimas, 0,2-0,5V – prastas įžeminimas, reikia patikrinti kontaktą, virš 0,5V – kritinis gedimas, būtina nedelsiant taisyti. Matavimą reikia atlikti įjungus elektros imtuvą, pavyzdžiui, tolimąsias šviesas.

Ar korozija tikrai taip stipriai veikia masės kontaktus?

Taip, korozija yra pagrindinis masės kontaktų priešas, galintis padidinti kontaktinę varžą iki 400%. Lietuvos klimato sąlygomis, kur vidutiniškai 175 dienas per metus yra drėgna ar lyja, korozijos rizika yra itin didelė. Vidutinis automobilis Lietuvoje praranda 12% masės kontaktų efektyvumo per metus dėl korozijos, jei nėra atliekama reguliari priežiūra. Reguliarus kontaktų valymas ir apsauga gali pailginti tarnavimo laiką 3-5 kartus.

Kodėl padidėjusi masės varža sukelia automobilio neužsivedimą?

Padidėjusi varža 0,1 Ω starterio grandinėje, esant 40A srovei, sukelia 4V įtampos kritimą, sumažinant starterio galią 33% (kai akumuliatoriaus įtampa 12V). Dėl šios varžos generuojama 160W papildomos šilumos, kuri greitina korozijos procesus. Statistika rodo, kad 47% starterio problemų kyla dėl prasto įžeminimo. Masės varža 0,2 Ω gali lemti automobilio neužsivedimą.

Kaip dažnai reikia tikrinti masės kontaktinę varžą?

Pagal Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) rekomendacijas, masės kontaktinės varžos matavimą reikėtų atlikti bent kartą per metus arba kas 15 000 kilometrų, o taip pat visada, kai yra įtarimų dėl elektros sistemos gedimų. Reguliari masės taškų priežiūra kas 12 mėnesių sumažina elektros gedimų riziką 74% ir gali sutaupyti vidutiniškai 280€ per metus remonto išlaidų.

Kokios yra efektyviausios masės kontaktų apsaugos nuo korozijos priemonės?

Efektyviausios priemonės: elektrinio kontakto apsaugos purškiklis (sukuria hidrofobinę plėvelę), dielektrinis tepalas (apsaugo nuo oksidacijos), vazelinas su grafito priedais (pagerina laidumą), silikono sandarikliai (apsauga nuo išorinės drėgmės) ir epoksidiniai klijai su metalo užpildais ilgalaikei apsaugai. Šios priemonės, kartu su reguliariu valimu, gali pailginti masės taškų tarnavimo laiką 3-5 kartus.

Kiek laiko užtrunka blogų įžeminimų lokalizavimas sistemine metodika?

Naudojant sisteminę trijų etapų metodiką (problemos patvirtinimas, lokalizavimas ir tikslus gedimo taško nustatymas), tyrimai rodo, kad 94% srovės nuotėkių galima lokalizuoti per mažiau nei 30 minučių, sutaupant vidutiniškai 65% diagnostikos laiko. Matavimo tikslumas leidžia nustatyti gedimo vietą pirmą kartą 89% atvejų, taip sumažinant diagnostikos laiką ir remonto išlaidas.

Kokia dalis automobilių gaisrų susiję su korozijos paveiktais masės kontaktais?

Pagal Europos transporto saugos tarybos duomenis, prastos būklės elektros sistemos dėl korozijos paveiktų masės kontaktų yra susiję su 12% automobilių gaisrų atvejų. Statistika taip pat rodo, kad 35% elektros laidų gaisrų kyla dėl padidėjusios varžos masės grandinėje. Šiuos skaičius būtų galima sumažinti iki 80%, jei būtų atliekama reguliari masės taškų priežiūra.

Šaltiniai ir nuorodos

1. SAE International - "Ground System Design and Testing for Automotive Electrical Systems - J1908 Standard"

2. ISO - "ISO 16750-2: Road vehicles - Environmental conditions and testing for electrical equipment - Part 2: Electrical loads"

3. Society of Automotive Engineers - "Automotive Electrical Ground Distribution Best Practices and Failure Mode Analysis"

4. BOSCH Automotive Handbook - "Electrical and Electronic Systems in Vehicles: Grounding Concepts and Diagnostics"

5. Fluke Corporation - "Automotive Electrical Testing Guide: Contact Resistance and Voltage Drop Measurement Techniques"

6. National Institute for Automotive Service Excellence (ASE) - "Electrical/Electronic Systems Diagnosis and Repair: Ground Circuit Testing Procedures"

Nepatenkina kvalityvi auto apšvietimas?

Išsirinkite iš mūsų plačiausio LED papildomų žibintų, darbo žibintų ir švyturėlių asortimento.

Krepšelis

Iš viso:

0.00€

Apmokėti

Išsaugoti vėliau