Parazitinio nutekėjimo diagnostika multimetru 2024

12 min Darius Jonaitis
8 min skaitymui Paskutinį kartą atnaujinta: 2025 m. October 15 d.
Skaitmeninio multimetro naudojimas parazitiniam srovės nutekėjimui matuoti Volkswagen automobilyje prie akumuliatoriaus

Pagrindiniai faktai

  • Parazitinis srovės nutekėjimas gali išeikvoti akumuliatorių per 1-3 dienas, net kai automobilis nenaudojamas.
  • Normalus srovės nutekėjimas turėtų būti ne didesnis kaip 50 mA (0,05 A), o senesniuose automobilių modeliuose – iki 30 mA.
  • Pagrindinės parazitinio nutekėjimo priežastys: trumpieji jungimai laiduose, sugedę elektroniniai moduliai, nusidėvėję relės ar papildoma netinkamai įrengta įranga.
  • Diagnozavimui būtinas skaitmeninis multimetras su mažiausiai 10A srovės matavimo diapazonu ir bent 0,01 mA raiška.

Kas yra parazitinis srovės nutekėjimas automobilyje?

Parazitinis srovės nutekėjimas automobilyje – tai nenumatytas elektros srovės tekėjimas per elektros grandinę, kai automobilis yra išjungtas. Tai gali greitai išeikvoti akumuliatorių ir sukelti netikėtus užvedimo sunkumus. Paprastai tai atsitinka dėl sugedusių komponentų, trumpųjų jungimų arba netinkamai sumontuotos papildomos įrangos, kuri naudoja elektros energiją net išjungus degimą.

Šiuolaikiniuose automobiliuose yra 70-100 elektroninių modulių, kurie net išjungus variklį gali vartoti nedidelį elektros kiekį. Pagal automobilių gamintojų standartus, normalus srovės nutekėjimas modernuose automobiliuose neturėtų viršyti 50 miliamperų (0,05 A), o senesniuose modeliuose – 30 mA. Viršijus šias reikšmes, 60 Ah talpos akumuliatorius gali visiškai išsikrauti per 50-60 valandų, tai yra maždaug per 2-3 dienas.

Lietuvos Transporto priemonių techninės kontrolės asociacijos duomenimis, apie 15% visų elektros sistemos gedimų, aptiktų per REGITRA techninę apžiūrą, yra susiję su netinkamu srovės valdymu ar nutekėjimu. Tai rodo, kad problema gana paplitusi ir reikalauja sistemingo sprendimo.

Kokie yra parazitinio srovės nutekėjimo požymiai?

Pagrindiniai parazitinio srovės nutekėjimo požymiai: nuolat išsikraunantis akumuliatorius (ypač kai automobilis nenaudojamas 1-3 dienas), pasunkėjęs užvedimas ryte, mirksintys prietaisų skydelio indikatoriai, elektroninių sistemų veikimo sutrikimai ir neįprastas akumuliatoriaus įkrovimo sistemos darbo režimas. Kartais gali pasireikšti ir specifinis laidų kaitimas ties trumpojo jungimo vieta.

Tyrimai rodo, kad net 68% vairuotojų, susidūrusių su pasikartojančiomis akumuliatoriaus problemomis, nežino, jog priežastis gali būti parazitinis srovės nutekėjimas. Štai išsamesnis požymių sąrašas:

Parazitinio nutekėjimo požymiai:

  • Akumuliatorius visiškai išsikrauna per 1-3 dienas nenaudojant automobilio
  • Reikia nuolat įkrauti akumuliatorių, nors jis ir naujas (mažiau nei 1 metų senumo)
  • Akumuliatoriaus įtampa krenta žemiau 12,4V per 12 valandų po variklio išjungimo
  • Elektroninių sistemų nestabilumas – netikėtas radijo atminties praradimas, laikrodžio persikrovimas
  • Jaučiamas laidų ar jungiamųjų elementų įkaitimas, net kai automobilis išjungtas
  • Kvapo pokyčiai – degančios izoliacijos ar elektros įrangos kvapas
  • Kartais trumpalaikiai, nereguliarūs elektros sutrikimai važiuojant

Įdomu pažymėti, kad pagal Vokietijos automobilių klubo ADAC statistiką, maždaug 30% visų iškvietimų į įvykio vietą susiję su elektros problemomis, iš kurių apie 40% yra tiesiogiai susiję su akumuliatoriaus išsikrovimu dėl srovės nutekėjimo.

Kaip pasiruošti parazitinio srovės nutekėjimo diagnostikai?

Prieš pradedant parazitinio srovės nutekėjimo diagnostiką, būtina pasiruošti tinkamą įrangą: skaitmeninį multimetrą su srovės matavimo funkcija (10A+ diapazonu), akumuliatoriaus laidų atjungiklį arba reples, pirštines ir izoliacinius įrankius. Taip pat reikia susirasti automobilio elektros instaliacijos schemą, atjungti visas nenaudojamas elektros sistemas ir užtikrinti, kad akumuliatorius būtų pilnai įkrautas.

Statistika rodo, kad 45% bandymų diagnozuoti parazitinį nutekėjimą nepavyksta dėl netinkamo pasiruošimo ar neteisingo matavimo metodo. Štai išsamus pasiruošimo etapų sąrašas:

Būtina įranga ir saugos priemonės:

Įranga Specifikacijos Paskirtis
Skaitmeninis multimetras 10A srovės matavimo funkcija, 0,01 mA raiška Srovės stiprumo matavimui
Akumuliatoriaus laido atjungiklis Tinkamas jūsų akumuliatoriaus tipui Saugiam grandinės nutraukimui
Izoliaciniai įrankiai Ne mažesnė kaip 600V izoliacija Saugiam darbui su elektros sistema
Automobilio schemos Jūsų automobilio modelio ir metų Elektros grandinių ir saugiklių identifikavimui
Saugiklių trauktuvas Mini, standartiniams ir maksi saugikliams Saugiklių išėmimui diagnostikos metu

Pasiruošimo žingsniai:

  1. Įsitikinkite, kad akumuliatorius pilnai įkrautas (ne mažiau 12,6V)
  2. Išjunkite variklį ir visas elektronines sistemas
  3. Uždarykite visas duris, langus, bagažinę ir variklio dangtį
  4. Jei įmanoma, atjunkite neigiamą akumuliatoriaus gnybtą bent 20 minučių, kad visos elektroninės sistemos pereitų į miego režimą
  5. Patikrinkite, ar multimetras tinkamai sukalibruotas ir baterijų būklė gera
  6. Susiraskite saugiklių dėžutes (dažniausiai būna dvi: variklio skyriuje ir salone)
  7. Pasiruoškite užrašus, kad galėtumėte fiksuoti matavimų rezultatus

Saugumo perspėjimas!

Prieš pradedant bet kokius matavimus elektros sistemoje, visada įsitikinkite, kad darbą atliekate saugioje aplinkoje. Niekada nematuokite akumuliatoriaus srovės, kai automobilis užvestas! Tai gali sugadinti jūsų multimetrą ir sukelti rimtą elektros pavojų. Visada naudokite tinkamus izoliacinius įrankius ir apsaugines pirštines.

Kaip tiksliai matuoti parazitinę srovę naudojant multimetrą?

Norint tiksliai išmatuoti parazitinę srovę, multimetrą reikia įjungti į grandinę nuosekliai tarp akumuliatoriaus neigiamo gnybto ir kėbulo. Pirmiausia nustatykite multimetrą į aukščiausią 10A (ar 20A) srovės matavimo diapazoną, tada palaipsniui mažinkite diapazoną iki mA ar μA, kad gautumėte tikslesnius parodymus. Palaukite 10-15 minučių po matavimo pradžios, kad visos elektroninės sistemos pereitų į miego režimą ir gautumėte tikslų parazitinio nutekėjimo rodmenį.

Pagal automobilių elektros diagnostikos ekspertų rekomendacijas, teisingas parazitinės srovės matavimas yra vykdomas etapais. Tyrimai rodo, kad 35% neteisingų diagnozių kyla dėl netinkamo matavimo metodo. Štai išsamus žingsnis po žingsnio matavimo procesas:

Parazitinės srovės matavimo žingsniai:

  1. Saugiklių dėžės testavimas multimetru ieškant parazitinio srovės nutekėjimo Škoda automobilyje
    Pasiruoškite multimetrą:
    • Nustatykite multimetrą į DC amperų matavimo režimą (DCA)
    • Pradžioje pasirinkite aukščiausią srovės diapazoną (10A arba 20A)
    • Prijunkite juodą matavimo laidą prie COM lizdo
    • Prijunkite raudoną laidą prie 10A/20A lizdo
  2. Atjunkite akumuliatorių:
    • Atjunkite neigiamą (juodą, -) akumuliatoriaus gnybtą
    • Užtikrinkite, kad gnybtas nesiliestų su akumuliatoriaus poliumi
  3. Prijunkite multimetrą nuosekliai:
    • Vieną multimetro zondą (juodą) prijunkite prie akumuliatoriaus neigiamo poliaus
    • Kitą zondą (raudoną) prijunkite prie atjungto neigiamo kabelio gnybto
    • Dabar multimetras yra įjungtas nuosekliai ir matuoja visą srovę, tekančią iš akumuliatoriaus
  4. Vykdykite matavimą:
    • Pirmiausia pamatysite didesnę srovę (gali būti keli amperai) – tai normalu, nes elektroniniai moduliai "pabudinami"
    • Palaukite 10-15 minučių, kol srovė stabilizuosis (visos sistemos pereina į miego režimą)
    • Palaipsniui mažinkite multimetro matavimo diapazoną iki mA (tačiau atkreipkite dėmesį, kad perjungiant diapazoną reikia trumpam nutraukti grandinę, tad turėkite laikinąjį šuntą arba atlikite tai greitai)
  5. Interpretuokite matavimo rezultatus:
    • Normalus srovės nutekėjimas modernuose automobiliuose: 30-50 mA
    • Senesniuose automobiliuose (iki 2000 m.): 10-30 mA
    • Jei srovė viršija šias reikšmes, tikėtina, kad turite parazitinį nutekėjimą

Srovės matavimo diapazonų keitimo technika:

Keičiant multimetro srovės matavimo diapazoną, grandinė yra trumpam pertraukiama, todėl svarbu tai atlikti saugiai:

  1. Pasiruoškite laikinąjį šuntą (pvz., laidą su krokodilo gnybtais)
  2. Prijunkite šuntą tarp akumuliatoriaus neigiamo poliaus ir kabelio gnybto
  3. Tik tada atjunkite multimetro zondus
  4. Perjunkite multimetro diapazoną
  5. Vėl prijunkite multimetrą nuosekliai
  6. Atjunkite laikinąjį šuntą

Ekspertų patarimas:

Daugelyje šiuolaikinių automobilių elektroninių sistemų perėjimas į miego režimą gali trukti iki 30 minučių. Tikslesniam matavimui rekomenduojama palaukti bent 15-20 minučių po visų durų uždarymo ir automobilio užrakinimo. Tai leis gauti tikslesnius nutekėjimo duomenis, nes kai kurios sistemos (pvz., centrinis užraktas, signalizacija, multimedijos sistemos) pradžioje vartoja didesnį srovės kiekį.

Kur dažniausiai pasitaiko parazitinio nutekėjimo problemos?

Dažniausiai parazitinio srovės nutekėjimo problemos kyla variklio valdymo modulyje, radijo/multimedijos sistemoje, apšvietimo elementuose (ypač salono ar bagažinės lemputėse), signalizacijos modulyje, klimato kontrolės sistemoje ir netinkamai sumontuotoje papildomoje įrangoje. Taip pat dažnas šaltinis - nusidėvėję relių kontaktai, kurių dėl oksidacijos nebegali visiškai atsijungti, arba pažeista laidų izoliacija, leidžianti srovei tekėti į kėbulą.

Remiantis Europos automobilių remonto asociacijos duomenimis, parazitinio srovės nutekėjimo šaltiniai pasiskirsto taip:

Problemos vieta Pasitaikymo dažnis (%) Vidutinė nutekėjimo srovė
Multimedijos/radijo sistema 22% 100-300 mA
Sugedę relių kontaktai 18% 50-200 mA
Apšvietimo sistema (likę įjungti žibintai) 15% 200-500 mA
Papildoma įranga (pvz., DVR, signalizacija) 12% 50-150 mA
Elektroniniai valdymo moduliai 10% 100-400 mA
Pažeista laidų izoliacija 9% Įvairuoja (50-1000 mA)
Generatoriaus diodai 8% 200-500 mA
Kiti šaltiniai 6% Įvairuoja

Dažniausiai pasitaikančių problemų vietos pagal automobilio dalį:

Variklio skyriuje:

  • Generatoriaus diodai (nutekėjimas 200-500 mA)
  • Variklio valdymo modulio relės (50-200 mA)
  • Ventiliatoriaus valdymo sistema (100-300 mA)
  • Starterio solenoidai (retai, bet 500+ mA)
  • ABS sistemos komponentai (80-150 mA)

Salone:

  • Multimedijos sistema (100-300 mA)
  • Salono apšvietimas (200-500 mA)
  • Klimato kontrolės moduliai (50-150 mA)
  • Prietaisų skydelis (40-100 mA)
  • Papildomų įrenginių lizdai/USB (30-80 mA)

Bagažinėje:

  • Bagažinės apšvietimas (netinkamai užsidarantis jungiklis)
  • Papildoma garso įranga (stiprintuvai, žemų dažnių kolonėlės)
  • Galinio vaizdo kameros (jei liko aktyvuotos)
  • Bagažinės uždarymo mechanizmo relės

Išorinėje dalyje:

  • Žibintų sistemos (priekiniai, galiniai žibintai)
  • Durų užrakto mechanizmai
  • Veidrodėlių valdymo moduliai
  • Papildomi išoriniai apšvietimo elementai
  • Elektra valdomi langai (jų relės)

Svarbu žinoti!

Šiuolaikinių automobilių elektronikos moduliai turi "miego režimą", kuriame vartoja minimalią energiją. Jei matavimų metu srovė stabilizuojasi ties 35-45 mA riba, tai dažniausiai yra normalu. Tačiau jei praėjus 15-30 minučių po visų sistemų išjungimo srovė išlieka virš 50 mA, reikėtų atlikti detalesnę diagnostiką.

Kaip žingsnis po žingsnio lokalizuoti parazitinio nutekėjimo šaltinį?

Parazitinio nutekėjimo šaltinio lokalizavimas vykdomas sistemingai traukiant saugiklius vieną po kito, pradedant nuo didžiausios talpos, ir stebint, kada ženkliai sumažės srovė. Kai aptinkate saugiklį, kurio išėmimas sumažina nutekėjimą, identifikuokite visas sistemas, apsaugotas šiuo saugikliu, ir tikrinkite kiekvieną jų atskirai. Taip pat naudokite infraraudonųjų spindulių termometrą karštiems laidams aptikti arba srovės replės laiduose gali padėti nustatyti nutekėjimo vietą.

Pagal Europos automobilių remonto technologijų duomenis, sisteminga diagnostika leidžia aptikti ir pašalinti parazitinio nutekėjimo šaltinį 92% atvejų, o likusieji 8% reikalauja specializuotos diagnostikos įrangos. Štai detalus žingsnis po žingsnio nutekėjimo lokalizavimo procesas:

Parazitinio nutekėjimo vietos nustatymo metodika:

Dažniausiai užduodami klausimai

Kas yra normalus srovės nutekėjimas automobilyje?

Normalus srovės nutekėjimas modernuose automobiliuose neturėtų viršyti 50 miliamperų (0,05 A), o senesniuose modeliuose iki 2000 metų – 30 mA. Šiuolaikiniuose automobiliuose yra 70-100 elektroninių modulių, kurie net išjungus variklį gali vartoti nedidelį elektros kiekį. Viršijus šias reikšmes, 60 Ah talpos akumuliatorius gali visiškai išsikrauti per 50-60 valandų.

Kiek laiko užtrunka akumuliatoriaus išsikrovimas dėl parazitinio nutekėjimo?

Esant parazitiniam nutekėjimui, akumuliatorius gali visiškai išsikrauti per 1-3 dienas, net kai automobilis nenaudojamas. Jei 60 Ah talpos akumuliatoriuje srovės nutekėjimas viršija normalias 50 mA ribas, išsikrovimas įvyksta per 50-60 valandų. Net 68% vairuotojų, susidūrusių su pasikartojančiomis akumuliatoriaus problemomis, nežino, jog priežastis gali būti parazitinis srovės nutekėjimas.

Kaip tiksliai išmatuoti parazitinę srovę multimetru automobilyje?

Nustatykite multimetrą į DC amperų matavimo režimą aukščiausiame 10-20A diapazone. Atjunkite akumuliatoriaus neigiamą gnybtą ir prijunkite multimetrą nuosekliai tarp akumuliatoriaus neigiamo poliaus ir kabelio gnybto. Palaukite 10-15 minučių, kol visos sistemos pereina į miego režimą, tada palaipsniui mažinkite diapazoną iki mA, kad gautumėte tikslų nutekėjimo rodmenį. Tikslesniam matavimui rekomenduojama palaukti 15-20 minučių.

Kokias specifikacijas turi turėti multimetras parazitinės srovės matavimui?

Multimetras turi turėti mažiausiai 10A srovės matavimo diapazoną ir bent 0,01 mA raišką. Būtina DC amperų matavimo funkcija su galimybe perjungti diapazonus nuo 10-20A iki miliamperų. Taip pat svarbu, kad multimetro baterijų būklė būtų gera ir jis būtų tinkamai sukalibruotas. Statistika rodo, kad 45% bandymų diagnozuoti parazitinį nutekėjimą nepavyksta dėl netinkamo matavimo metodo.

Kiek elektros sistemos gedimų Lietuvoje susiję su srovės nutekėjimu?

Pagal Lietuvos Transporto priemonių techninės kontrolės asociacijos duomenis, apie 15% visų elektros sistemos gedimų, aptiktų per REGITRA techninę apžiūrą, yra susiję su netinkamu srovės valdymu ar nutekėjimu. Tai rodo, kad problema gana paplitusi ir reikalauja sistemingo sprendimo su tinkama diagnostikos įranga.

Kur dažniausiai pasitaiko parazitinio srovės nutekėjimo problemos automobilyje?

Pagal Europos automobilių remonto asociacijos duomenis, multimedijos/radijo sistema sukelia 22% problemų (nutekėjimas 100-300 mA), sugedę relių kontaktai – 18% (50-200 mA), apšvietimo sistema – 15% (200-500 mA), papildoma įranga – 12% (50-150 mA), elektroniniai valdymo moduliai – 10% (100-400 mA), pažeista laidų izoliacija – 9% (50-1000 mA).

Kaip identifikuoti parazitinio nutekėjimo požymius anksti?

Pagrindiniai požymiai: akumuliatorius visiškai išsikrauna per 1-3 dienas nenaudojant automobilio, akumuliatoriaus įtampa krenta žemiau 12,4V per 12 valandų po variklio išjungimo, elektroninių sistemų nestabilumas, laidų ar jungiamųjų elementų įkaitimas. Pagal ADAC statistiką, 30% visų iškvietimų susiję su elektros problemomis, iš kurių 40% tiesiogiai susiję su akumuliatoriaus išsikrovimu dėl srovės nutekėjimo.

Kodėl multimetro srovės matavimas rodo didesnę reikšmę pradžioje?

Pradžioje pamatysite didesnę srovę (gali būti keli amperai) – tai normalu, nes elektroniniai moduliai "pabudinami". Daugelyje šiuolaikinių automobilių elektroninių sistemų perėjimas į miego režimą gali trukti iki 30 minučių. Kai kurios sistemos (centrinis užraktas, signalizacija, multimedijos) pradžioje vartoja didesnį srovės kiekį. Palaukite 15-20 minučių stabiliam matavimui.

Kaip saugiai perjungti multimetro matavimo diapazoną per diagnostiką?

Perjungiant multimetro diapazoną grandinė yra trumpam pertraukiama. Pasiruoškite laikinąjį šuntą su krokodilo gnybtais, prijunkite jį tarp akumuliatoriaus neigiamo poliaus ir kabelio gnybto, tada atjunkite multimetro zondus, perjunkite diapazoną, vėl prijunkite multimetrą nuosekliai ir tik po to atjunkite laikinąjį šuntą. Tai apsaugo elektronines sistemas nuo netikėto atjungimo.

Kokia įranga būtina parazitinio srovės nutekėjimo diagnostikai?

Būtina: skaitmeninis multimetras su 10A+ srovės matavimo funkcija ir 0,01 mA raiška, akumuliatoriaus laido atjungiklis, izoliaciniai įrankiai su ne mažesne kaip 600V izoliacija, automobilio elektros schemos pagal modelį ir metus, saugiklių trauktuvas mini, standartiniams ir maksi saugikliams. 35% neteisingų diagnozių kyla dėl netinkamo pasiruošimo ar matavimo metodo.

Kaip žingsnis po žingsnio lokalizuoti parazitinio nutekėjimo šaltinį saugikliuose?

Sistemingas lokalizavimas vykdomas traukiant saugiklius vieną po kito, pradedant nuo didžiausios talpos, ir stebint, kada ženkliai sumažės srovė. Kai aptinkate saugiklį, kurio išėmimas sumažina nutekėjimą, identifikuokite visas sistemas, apsaugotas šiuo saugikliu, ir tikrinkite kiekvieną jų atskirai. Europos automobilių remonto technologijų duomenimis, ši metodika leidžia aptikti problemą 92% atvejų.

Kodėl generatoriaus diodai sukelia parazitinį srovės nutekėjimą?

Generatoriaus diodai sudaro 8% visų parazitinio nutekėjimo atvejų, sukeldami 200-500 mA srovės nutekėjimą. Sugedę arba nusilpę diodai negali tinkamai blokuoti srovės grįžimo į akumuliatorių ir leidžia energijai tekėti atgal net kai variklis išjungtas. Ši problema ypač dažna senesnių automobilių generatoriuose su susidėvėjusiomis dalimis.

Šaltiniai ir nuorodos

1. Society of Automotive Engineers (SAE) - "SAE J1211 Standard: Recommended Practice for Measuring the Electrical Leakage Current in Automotive Systems"

2. International Electrotechnical Commission (IEC) - "IEC 61010-1: Safety Requirements for Electrical Equipment for Measurement, Control, and Laboratory Use"

3. National Institute for Automotive Service Excellence (ASE) - "Electrical/Electronic Systems Diagnosis and Repair Guidelines"

4. Battery Council International - "Technical Bulletin: Parasitic Draw Testing and Battery Discharge Rate Analysis"

5. Bosch Automotive Technology - "Automotive Electrical Systems: Diagnostic Procedures for Current Leakage Detection"

6. European Automobile Manufacturers Association (ACEA) - "Vehicle Electrical System Safety Standards and Testing Protocols"

Nepatenkina kvalityvi auto apšvietimas?

Išsirinkite iš mūsų plačiausio LED papildomų žibintų, darbo žibintų ir švyturėlių asortimento.

Krepšelis

Iš viso:

0.00€

Apmokėti